I Nederland tok de den liksågodt helt ut – og bygget berg-og dalbane i huset som skulle selges.

Interessentene fikk dermed en noe uvanlig opplevelse, og mens de satt i vognen som fraktet dem gjennom huset – kom det informasjon om boligen over høyttaleranlegget.

Tøft eiendomsmarked

baswellingrett

Bas Welling

Det noe spesielle stuntet ble til som en del av en kampanje for en av de største bankene i Nederland, ABN AMRO bank.

– De ønsket å vise at banken bryr seg om kundene. Vi tok det hele et skritt lenger – og lot banken hjelpe dem som har hus for salg, sier Bas Welling, eier av Wefilm.

Eiendomsmarkedet i Nederland er nemlig ikke slik som det er i Norge. Boligene selges relativt raskt i Amsterdam, men ellers er markedet vanskelig – og husene blir liggende for salg lenge.

De valgte derfor å gi enkelte hus som lå for salg spesiell oppmerksomhet i desember 2014. Gjennom hele måneden kjørte de forskjellige stunts, alt for å gi husene oppmerksomhet slik at de kunne nå potensielle kjøpere.

– Berg-og dalbanen ble selvsagt det mest spektakulære, sier Welling.

– Hvordan kom dere på ideen?

– Vi var opptatt av å finne spektakulære måter å se hus på. Det vanlige er å gå gjennom med megler, men vi tenkte at det måtte finnes mer spennende måter å gjøre det på. En dag kom min bror (Roel Welling, kreativ leder i Wefilm) inn til meg på kontoret og sa at vi kunne bygge en berg-og-dalbane i det ene huset, ler han.

Huset er fortsatt ikke solgt

Bas Welling synes det var en god idé, men tenkte at den nok ikke var så realistisk. Men så snakket de med flere om det. Alle ble giret, og til slutt bestemte de seg for å gjennomføre det. Han skryter av hele teamet som var med på å få dette realisert.

– Det er en kvinne som eier huset, og datteren hennes var kjempeentusiastisk over prosjektet. De ble stolt av resultatet.

Videoen er vist over 68 millioner ganger, og er med det den mest viste nederlandske videoen, forteller Welling.

– Ble huset solgt?

– Nei, det er nok ikke det – kanskje noen i Norge er interessert, ler han.

Flere hus i mindre områder ligger gjerne for salg i flere år. Likevel viser kampanjen at det det ble markant større sjanse for at husene som var med ble solgt, men akkurat dette huset er altså fortsatt for salg. Dog uten berg-og dalbanen.

Tok litt tid

Å bygge inn en berg-og dalbane var ikke gjort over natten. De måtte først bygge banen i et studio, og der ble den godt testet med tanke på sikkerhet. Så flyttet de med seg alt – og bygget den i huset.

bergogdalbanerett

– Det tok et par uker, forteller Welling.

Han er ikke i tvil om hvorfor de fikk så mange treff på videoen.

– Dette er jo ganske urealistisk, folk forventer det ikke. Vi har veldig tro på det å gjøre noe nytt, å skape oppmerksomhet. Mange har gode idéer, men gjennomfører det ikke. Det er fantastisk moro å gjennomføre en slik idé, sier han.