Lederen for Bergen Sentrum AS, Steinar Kristoffersen, ønsker Bonansas artikkel om byvett velkommen. Han er enig med arkitekturpsykolog Oddvar Skjæveland.

Sistnevnte er Norges første Arkitekturpsykolog og ledende fagperson innen miljøpsykologi. Han er utdannet psykolog/organisasjonspsykolog med doktorgrad i arkitekturpsykologi fra Universitetet i Bergen og Göteborgs Universitet.

Et gjennomgangstema i byvettreglene er at man i langt større grad skal bruke sentrum.

– Det er en norsk uting at det er så mye kantiner og kaffemaskiner rundt omkring på arbeidsplassene. Det skaper et mindre sosialt liv. Man treffer de samme som man jobber med hver dag, men kanskje man heller skal komme seg ut og bruke byen? Slik bidrar man til et godt og urbant liv, sier lederen for Bergen Sentrum AS.

  • Har du meninger om sentrum vs. kjøpesentre og byvettreglene? Ta kontakt med Linn Gjerstad på telefon 90066967 eller Elisabeth de Lange Gjesdal telefon 92821801 – eller bruk kommentarfeltet i bunnen av saken.

– Kristisk til kjøpesenterbonanzaen

Han er sterkt kritisk til kjøpesenterbonanzaen i byene. Skjæveland skriver i sine byvettregler at man ikke skal bruke pengene sine på kjøpesentre, men heller i sentrum.

– Folk handler der de bor og grunnen til at man handler på kjøpesentre i Bergen, er at folk ikke bor i sentrum. De bor utenfor. Det er katastrofalt at kun 17.000 av regionens 500.000 innbyggere bor i sentrum, mener Kristoffersen.

– Mener du man ikke skal handle på kjøpesentrene utenfor sentrum?

– Jeg vil ikke være så kategorisk. Folk skal få tilgang på det de trenger i hverdagen og ha et godt utvalg. De skal ha et godt senter som dekker behovene de har der de bor. Men det må ikke bety, slik det gjør i Bergen, at alle kjøpesentrene skal ha et mål om å bli verdens største. At folk trekkes på kryss og tvers av byen, er kjøpesentrenes og det at boliger og arbeidsplasser er på feile steder sin skyld. Det fører til trafikk, køer og bompenger. Det er ikke sentrum sin skyld at vi har høye bompenger. Blant annet må du betale mer skatt og bompenger enn du strengt tatt burde, og det øker miljøutfordringene, sier Kristoffersen.

Kritisk til utvidelse av Lagunen

Han er sterkt kritisk til at byrådet har vedtatt at Lagunen skal få utvide.

– De trekker investeringskapital som kunne bidratt til å bygge Bergen. Kjøpesentrene eies stort sett av Olav Thon og folk som bor i utlandet. Man må bruke sentrum, der lokale investorer har lagt ned mye penger. Her vil jeg trekke frem for eksempel Tom Rune Pedersen. Det er helt fantastisk det han gjør. Han skal invester 1,5 milliarder i Vågsbunnen. Sånne folk trenger vi.

– Men det er jo kjøpesentre i sentrum også?

– Kjøpesentrene i sentrum er svært viktige trekkplastre for det øvrige sentrum og dermed også avgjørende for at sentrum uten sammenlikning har det største utvlaget av butikker, serveringssteder og andre tilbud på hele Vestandet. Det er de bilbaserte utenfor sentrum som er problemet. Da Sandvika senter utenfor Oslo ble utvidet og tok knekken på hele Sandvika, så sa Jan Olav Jensen til Dagens Næringsliv at den stadig økende bilbaserte kjøpesenterhandelen vokser på bekostning av bysentre. Han kaller kjøpesentre for en bendelorm og en parasitt, sier Kristoffersen.

– Og du er enig?

– Det var jo tøff ordbruk, da, men det er det som skjer. Det de ikke tenker så mye på, er at grunnen til at vi eksisterer, er Bergen sentrum. Ellers hadde det ikke vært noe grunnlag for at vi ville bodd her eller for at kjøpesentrene utenfor sentrum kunne eksistert. Jeg synes man skal gi Bergen sentrum litt kred for det, og ikke bare tenke på seg selv. Kjøpesentrene utenfor sentrum burde støttet oppunder og spyttet inn noen penger i sentrum. Det hadde de også tjent på, mener han.

Bergensernes innvendinger mot sentrum er typisk at det er dyrt, at de ikke trenger det som er i sentrum, at tilbudet er for dårlig, at det er for vanskelig å parkere og at bompengene er for høye.

– Dette er grovt feil. Bergen sentrum er og vil bare bli enda mer innholdsrik og variert og spennende. Det er ingen sentre som har noe å stille opp med mot Bergen sentrum. Lagunen er uhyre flink til å markedsføre seg, det skal de i hvertfall ha, sier Kristoffersen.

– Kunne lett vært plass til 100.000 flere i sentrum

Kristoffersen er enig med arkitekturpsykologens og hans byvettregler.

– Folk må snuse inn den deilige byfølelsen. Det er kun i sentrum du kan få følelsen av en by. Man må være sosial og åpen og vennlig og imøtekommende. I byer så finner du deg et stamsted, og da får du et veldig godt, sosialt liv der kreativiteten vil blomstre mye mer enn når du sitter i rekkehuset ditt i suburbia. Da oppstår det gode ideer til nye ting som kan føre til nye arbeidsplasser. Dette stimulerer. I motsetning til kjøpesentrene utenfor sentrum, som ikke skaper nye arbeidsplasser. De flytter bare arbeidsplassene fra der de burde være, mener Kristoffersen.

– Ta med ungene og jobben til byen – dette er gode ideer fra arkitekturpsykologen. Det er også smart å gå. Det er jo fantastisk å kunne gå mellom hjem og arbeidsplass og barnehage og skole. Du sparer tid og penger på det.

– Men er det plass til alle bergenserne i sentrum?

– Verken jeg eller andre sier at alle skal bo i by’n. Men i utgangspunktet kan og bør mye mer være i by’n. Hvis vi ser på Bergen med 275.000 innbyggere, så er det selvsagt noen som skal bo i Fana og Åsane. Men hvis vi hadde tenkt mer fremtidsrettet, så hadde vi bygget byen annerledes. Det kunne enkelt vært plass til 100.000 flere. Det handler om å planlegge bedre, mener Kristoffersen.