• Start videoen i toppen av saken!

– Jeg trodde faktisk ikke det var ekte da jeg så den. Jeg tenkte at det er utrolig hva man kan få til med video, sier Christer Vikebø hos Privatmegleren.

– Det ser jo kjempekjekt ut, men jeg tror ikke det er noe jeg vil anbefale. Men om en selger har ønske om det, så for all del, da måtte vi kanskje ha vurdert det. Jeg er imidlertid usikker på kost og nytte her, ler han.

– Hva med et pariserhjul i hagen?

christervikebørett

Christer Vikebø, Privatmegleren

Samtidig poengterer Vikebø at en vesentlig del av jobben til en megler handler om å få oppmerksomhet rundt boligen som skal selges.

– Det betyr ikke at slikt som dette er salgsfremmende. Før var det BT og Finn.no som var kanalene våre, nå er det hundrevis av muligheter – men det er gjerne slik at de tradisjonelle kanalene likevel er de beste. Denne boligen ble jo ikke solgt, kanskje de skulle satt opp et pariserhjul i hagen – så kunne man fått sett ordentlig på nabolaget, ler han.

Megleren forteller at de for en tid siden laget boligvideoer, et eksempel på et tilleggsprodukt som er litt annerledes.

– Det er jo kjekt å ha, men jeg er usikker på om man får bedre betalt, sier Vikebø.

– Boligene i Norge selges for raskt til at det skal være noe poeng

Portrett-Christine-CVrett

Christine Hauge Simonsen, markedssjef i Eiendomsmegler Vest

– Man kan jo ikke annet enn og synes at dette er en artig sak. Jeg synes det er kjempespennende, sier Christine Hauge Simonsen, markedssjef i Eiendomsmegler Vest.

Hun synes det er et kjempespennende stunt.

– Man er jo begynt litt her også, å ha tema på visningene. Vi er vel litt påvirket av New York-meglerne, og mange er kreative når det gjelder å fremheve kvaliteter ved boligene. Det blir litt mer enn en ordinær visning.

Hun tror likevel ikke at dette er noe man ville ha gjort i Norge.

– Det er nok litt beskjedent med slikt i Bergen, her blir boligene solgt raskt – og da tar man ikke kostnadene ved det. Det er ikke noe poeng, for man får ikke noe igjen for det, sier Simonsen.

– Får mye publisitet

alygrerett

Gerhard Lygre, daglig leder i Fana Sparebank Eiendom.

– Man ser jo diverse stunt i Norge også, men da i en litt annen målestokk. Det legges jo veldig mye penger ned i slikt som dette, og så får en jo medieomtale og publisitet, sier Gerhard Lygre, daglig leder i Fana Sparebank Eiendom.

– Tror du at akkurat dette kunne vært gjort i Norge?

– Ja, men ikke i fullt så stor skala. Det virker litt vel voldsomt for vår del, og det er nok veldig kostbart. Det er jo en del stunt som fokuserer på litt andre ting enn selve boligen, men jeg tror ikke alltid det hjelper på å få boligen solgt. Men det gir oppmerksomhet til dem som står bak stuntet, sier han.