Per juni 2015 er det 5851 aktive boliger på Airbnb i Norge, hvorav 819 er i Bergen. Andelen nye boliger på Airbnb har mer enn doblet seg det siste året, og i Bergen har antallet utleiere steget med 114 prosent.
Trine Veim Haugland (26) og samboer Andreas Lokøy (29) har vært Airbnb-utleiere i akkurat ett år, etter at de fikk høre om det fra venner.
Airbnb |
Oneline markedsplass for romutleie.Oprettet 2008.Utleie i over 190 land og 34 000 byer.20 millioner brukere i 2014.KILDE: Airbnb.no |
– Normalt leier vi ut til studenter, men da han som bodde der sa opp før kontrakten gikk ut, og sa han ville flytte ut tidlig, tenkte vi at vi ville prøve Airbnb, sier Haugland.
Sommerinntekt
Samboerparet som ellers i året leier ut sin 17 kvadratmeter store hybel til studenter, har vært fullbooket begge somrene de har holdt på. De har lagt seg på en relativt lav prisklasse, og tar 580 kroner natten.
– Det er ikke lett å sette pris. Vi hadde samme pris i fjor. Vi sjekker hva andre tar, og vi synes vi har en ok pris i forhold til det som ligger på markedet. En blir jo scoret på verdien av oppholdet.
Så lenge du leier ut under halvparten av boligen din er det skattefritt, og det er penger som kommer godt med.
– Vi leier ut i cirka tre måneder, fra juni til august, og tjener rundt 50 000 kroner på det.
Gjester fra verden over
Man kan enten leie ut hele boliger eller rom, og Haugland forteller at de får alt mulig av folk som vil leie hybelen deres i Sandviken.
– Mye ungdommer, og folk fra 18 til 30, men neste uke får vi to damer på 75 år. Ellers har vi hatt barnefamilier, rockere, det meste egentlig. Det er mye fra Europa, USA, Canada, men også Australia og Asia, sier hun.
Det er ifølge henne veldig varierende hva gjestene trenger og forventer av hjelp og tips, utenom å komme seg inn i hybelen, og at det ofte er de eldste som ønsker å bli møtt.
– Vi har hatt en jente boende her i fire dager nå, og vi har ikke hørt noe fra henne.
– Skulle ønske jeg visste om det
Airbnb er bygget opp slik at både bookere og utleiere har en vurdering av seg på nettsiden, hvor man får skrevet tilbakemeldinger og omtaler.
– 70-80 prosent legger igjen omtale. Det hele er jo basert på tillit og tilbakemeldinger fra begge parter. Hvis noen skriver en negativ anmeldelse, kan man ikke slette den. Da er din eneste forsvarsmekanisme at du kan kommentere den. Det samme hvis du avbestiller, så får du en negativ bemerkning, sier Haugland, som sier at de var veldig opptatt av å få god dialog med gjestene i starten, før de hadde fått noe omtale.
Utleier får heller ikke lese omtalen sin, før de har skrevet en om gjestene. Haugland forteller at de aldri har hatt noen dårlige opplevelser gjennom Airbnb, men skulle heller ønske at hun visste om det før.
– Vi sjekker alltid når vi er på reise. Jeg bodde i Australia i 2013, og da skulle jeg ønske jeg visste om Airbnb. Da bodde vi mye dårlig, så det hadde vært nyttig. Da var vi studenter, så da hadde det ikke gjort å bo hos noen.
– Ingen trenger å tape
Aja Guldhammer, Norden- og Nederlandsjef for Airbnb, sier at opplegget handlet om lokale og unike opplevelser for begge parter, og tror dette er noe som appellerer til nordmenn.
– Vi er svært glade for å se at delingsøkonomien som Airbnb representerer slår an blant nordmenn. Antall utleiere gjennom Airbnb i Norge har mer enn doblet seg det siste året, og vi tror at lokale og unike opplevelser også vil ha en økt etterspørsel i tiden fremover, sier hun.
Hun tror heller ikke Airbnb er med på å prege hotellnæringen nevneverdig.
– Selv om vi gjør det bra er det ingen som trenger å tape. Antall hotellovernattinger er høyere enn noensinne, og vi opplever at vi gjør det mulig for enda flere å reise, noe som er gode nyheter for alle, sier Guldhammer.
Trine Haugland tror heller ikke hotellene lider noen nød.
– Jeg tror hotellbransjen heller merker at oljen går dårlig. Jeg tror ikke vi stjeler noe fra hotellene. De gangene jeg har sjekket har det vært fullbooket der også.
Den ekte opplevelsen
Guldhammer forteller at majoriteten av Airbnb-verter er vanlige folk som deler hjemmene sine, og som bruker ekstrainntektene på å betale regninger.
– Mer enn 80 prosent av vertene deler hjemmet de selv bor i, og 74 prosent er utenfor hotellenes hovedområder. Våre verter og gjester er gode naboer som gjør nærområder bedre steder å bo i og besøke, sier hun.
Haugland er enig.
– Du får en mer ekte opplevelse av å være i Bergen, og vi bor i en ganske sjarmerende gate. Det er billigere, og du kan lage din egen mat, og vaske dine egne klær uten å måtte sende dem på rensing. Du får mer nærkontakt med innbyggerne.