– Dette er en dønn ærlig ovn som gjør magi.

AGA-forhandler og daglig leder av flisebutikken Fired Earth, Anja Isachsen smiler til de drøyt 20 gjestene – eller kundene, som er invitert til en av årets seks eksklusive AGA-kundekvelder.

STATUSSYMBOL OG DESIGNHISTORIE: Det var den svenske fysikeren og Nobelpris-vinneren Gustav Dahlén som oppfant AGA-ovnen, som ble lansert i 1929. AGA-ovnene er massive og laget av støpejern. FOTO: MONICA STRØMDAHL

STATUSSYMBOL OG DESIGNHISTORIE: Det var den svenske fysikeren og Nobelpris-vinneren Gustav Dahlén som oppfant AGA-ovnen, som ble lansert i 1929. AGA-ovnene er massive og laget av støpejern. FOTO: MONICA STRØMDAHL

De som allerede er eiere av en av de nesten 500 kilo tunge ovnene til en pris fra 69.000 til 144.000 kroner, nikker bekreftende til forhandlerens lovord. De som er i tenkeboksen lytter interessert.

Felles interesser

Det er torsdag kveld. Ute er det mørkt, men inne i butikken er det levende lys og høy stemning.

Samlet rundt kokken Joachim Mustad, som står for kveldens mange retter, sitter en gjeng unge og gamle, kvinner og menn. Stemningen er avslappet – en skulle tro de var en stor vennegjeng.

MATINTERESSERT: Mirjam Ulrikke Amundsen, Marthe Teigen og Tone Teigen følger andektig med på hvordan steke et perfekt stykke kjøtt. FOTO: MONICA STRØMDAHL

MATINTERESSERT: Mirjam Ulrikke Amundsen, Marthe Teigen og Tone Teigen følger andektig med på hvordan steke et perfekt stykke kjøtt. FOTO: MONICA STRØMDAHL

Det de har felles er interessen for en ovn, med lang historie, en pris som ligger godt over det folk flest betaler for en komfyr og høy stjerne blant både design- og matlagingsfrelste.

I enkelte kretser i England, der det å ha en AGA er omtrent det samme som å ha en peis for oss nordmenn, stiger boligen i verdi hvis den kan selges med AGA.

For den 500 kilo jernkjempen er ikke noe man tar med seg hvis man flytter.

Anne Usterud-Svendsen Hirsch og ektemannen Calle Hirsch har bare vært AGA-eiere i drøyt ti dager.

I likhet med mange av de andre som kjøper denne komfyrenes Rolls-Royce, bestemte de seg først for ovnen og bygget deretter kjøkkenet tilpasset det store varmegivende designikonet.

– Nå er vi her for å lære og få litt inspirasjon til retter vi kan lage, forteller Anne Usterud-Svendsen Hirsch.

– Ungene har allerede oppdaget at den er perfekt til å lage toast på, men det er jo så mye mer man kan gjøre med denne ovnen. Derfor er det fint med sånne kvelder, der man møter andre eiere, lærer mer om ovnen og får spise god mat.

Markedsføring og merkevarebygging

Vi befinner oss i Bygdøy allé – i det området i Oslo der tettheten på kjøkken- og interiørbutikker er desidert høyest i landet. Innenfor to kilometer befinner det seg i overkant av 30 slike.

Det betyr høy konkurranse. Da blir kundepleie livsviktig for å unngå at de går over gaten og kjøper kjøkken hos konkurrenten.

Lukkede kundekvelder er en av metodene. Denne typen medlemstreff og VIP-arrangementer for utvalgte kunder, er blitt en måte å drive markedsføring på, der man ikke bare selger, men opparbeider seg en «fanklubb», mener rektor ved Markedshøgskolen, Trond Blindheim.

– Man selger en opplevelse som bygges opp rundt produktet. For en del produkter, særlig nisjeprodukter som ikke er noe for folk flest, kan denne typen kundekvelder være mer effektive enn tradisjonell annonsering, mener Blindheim.

KJÆRLIGHETSFORHOLD: AGA-eiere har et helt spesielt forhold til ovnen sin, enten det er en stor koloss, eller denne minste modellen. FOTO: MONICA STRØMDAHL

KJÆRLIGHETSFORHOLD: AGA-eiere har et helt spesielt forhold til ovnen sin, enten det er en stor koloss, eller denne minste modellen.
FOTO: MONICA STRØMDAHL

Dette mener Forbrukerombudet

Fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, registrerer at det å tilby kunder medlemskap i en «klubb», er en form for markedsføring som er blitt vanlig.

– I utgangspunktet er dette helt uproblematisk. Det vi har sett at kan reise problemer, er når medlemskapet og fordelene kyttes opp mot å inngå en kontrakt. For eksempel at det kreves et kredittkort for å få en spesiell rabatt. En annen ting man bær være oppmerksom på, er hvorvidt VIP-rabattene er reelle. Er det sånn at det er andre enn VIP-klubben som får de samme fordelene, er det jo ikke en reell VIP-klubb, sier Gjedrem.

Kommunikasjonsrådgiver og foredragsholder Hans-Petter Nygård-Hansen mener det å la kunden bli en del av en eksklusiv gruppe både skaper lojalitet, og bygger omdømme.

– Eksklusivitetstrikset er jo en kjent og ofte effektiv form for markedsføring, sier Nygård-Hansen.

– Det handler om å få folk til å føle seg spesielle og til «bli» produktet. Dette gjør jo for eksempel Apple hele tiden, ved å lansere nye produkter som bare er tilgjengelige for en liten gruppe. Denne gruppen vil da snakke opp produktet, identifisere seg med det og skape en eksklusivitet som andre også ønsker å få ta del i, sier Nygård-Hansen.

SERVITØR OG DESIGNER: Anniken Granerud hos AGA-forhandler Fired Earth. Å ta på seg rollen som vertskap og servitør på de faste AGA-kveldene trives hun godt med. FOTO: MONICA STRØMDAHL

SERVITØR OG DESIGNER: Anniken Granerud hos AGA-forhandler Fired Earth. Å ta på seg rollen som vertskap og servitør på de faste AGA-kveldene trives hun godt med. FOTO: MONICA STRØMDAHL

– Som medlem av en eksklusiv kundeklubb, vil forventningene være høye. Innfris ikke disse, er fallhøyden stor, mener Nygård-Hansen.

Stor tro på kundekvelder

Ketill Danielsen, arbeidende styreformann hos Kvänum kjøkken, har stor tro på kundekvelder.

– Vi tenker at dette er en fin måte å vise at vi setter pris på kundene. Vi har ganske mange faste kunder, som kommer igjen når de skal ha nytt kjøkken, flytte, eller ha kjøkken på hytta, sier Danielsen.

Hos Kvänum er det også mat, mingling og presentasjon av nye produkter som gjelder. De har dessuten egne trendseminarer for kundene.

– De gamle kundene er gode ambassadører for de nye og potensielle kundene. At dette er mennesker som alle er opptatt av interiør og også gjerne mat, gjør at de lett finner tonen, sier Ketill Danielsen.

Det er ikke bare innenfor kjøkkenstripen på Frogner at interiørbransjen gir kundene litt ekstra pleie. Over hele landet inviteres det til ulike kundekvelder.

HYGGELIG JOBB: Joachim Mustad trives med jobben som demonstrasjonskokk, der han både skal skape god stemning, god mat og få kundene til å kjøpe ovn, eller bli enda mer fornøyd med den de har. FOTO: MONICA STRØMDAHL

HYGGELIG JOBB: Joachim Mustad trives med jobben som demonstrasjonskokk, der han både skal skape god stemning, god mat og få kundene til å kjøpe ovn, eller bli enda mer fornøyd med den de har.
FOTO: MONICA STRØMDAHL

Både Skeidar, Bohus, Verket interiør, Hi-fi klubben og en rekke andre aktører har sett at VIP-kvelder er en effektiv form for markedsføring.

Som en familie

Praten går lett blant AGA-fansen. Én lurer på hvilket ovnskammer de andre bruker når de koker risengrynsgrøt, én har tanker rundt helse og koking av grønnsaker, en annen kommer med tips om at den konstant varme ovnen er ideell til å tørke klær på – alt fra sokker til badehåndklær.

AGA-debutant Anne Usterud–Svendsen Hirsch noterer alle tips og triks på blokken hun har tatt med seg.

– Jeg tror matlaging blir morsommere med en AGA, sier Elna Løwendahl Mogstad, som holder på å designe nytt kjøkken, og har planlagt å sette inn en AGA-ovn.

Hun er over gjennomsnittet glad i mat, og da det kom en ny, mindre modell av AGA`en, bestemte hun seg for å slå til.

Nå gjenstår det bare å velge farge og legge pengene på bordet. At hun kan delta på denne typen kvelder, synes hun gir henne både inspirasjon og tilhørighet.

AGA-forhandler og butikksjef Anja Isachsen tar ordet.

– Når man kommer inn i AGA-familien, blir man ikke bare eier av et produkt, man blir en del av en hel kultur, ikke sant? Veteranene i gjengen, smiler og nikker til de nye og blivende eierne.

Skal vi ta en skål? Anja Isachsen hever glasset og ser utover forsamlingen.