– Vi fikk en skikkelig pang-start. Tenkte litt; oj, var det så enkelt? Det hadde vært en liten periode der disse møblene ikke var på markedet her i byen, og det virket nærmest som et behov for folk da vi åpnet. Slettvoll-kundene kom rett og slett til oss. Det var mange trofaste kunder, sier Kari Keyser.
Hun har vært venninne med Siren Davidsen siden barneskolen. Da de fikk høre at Slettvoll-møblene skulle ut av Bohus og inn i eget konsept, meldte de sin interesse.
Det ble starten på et møbeleventyr som har vart i ti år. De to eier 50 prosent hver.
– Vi er vokst opp på Nordås sammen, men vi hadde aldri trodd at vi en gang skulle drive butikk sammen, sier de.
Store bestillinger
I 2014 omsatte butikken deres for 25 millioner kroner.
De er godt hjulpet av lojale kunder som trenger møbler til både hus og hytte, innemøbler så vel som utemøbler. Når de snakker store bestillinger, så er det ikke småtterier det er snakk om.
– Store bestillinger er gjerne bestillinger fra 200.000 til 600.000 kroner.
– Er dette private kunder eller bedrifter?
– Dette er private bestillinger. Det er gjerne noen som har ventet en stund, og når de først skal bytte ut møbler, så velger de å møblere hele huset. Så vil de gjerne ha noe nytt til hytten også, og da baller det på seg, sier de.
Store endringer
Mye er endret på ti år. Fra sofaer med kapper og ørelappstoler, er stilen nå litt mer klassisk moderne. Og det har sine grunner.
– Flere og flere av våre kunder blir yngre. Kundegruppen er utvidet, og da må vi være flinke til å fornye oss. Det er stilrent og litt strammere, sier Keyser.
Mange tør så vidt å stikke snuten innenfor dørene, de frykter prislappen.
– Alt er ikke dyrt her, det er viktig å si. En del av sofaene koster ikke noe særlig mer enn kvalitetssofaer i andre møbelbutikker, og vi har mye flott tilbehør som faktisk er overraskende rimelig, presiserer Davidsen.
– Bergensere er spesielt glade i salg
De visste at disse møblene solgte godt hos Bohus, men det var også en risiko i det å starte opp en butikk med så eksklusive møbler. De visste at de gikk bra på østlandet, men det er samtidig langt fra Skøyen til Bergen.
– Den største forskjellen er vel at de som handler der i enda mindre grad enn her ser på prislappen, sier Keyser.
Slettvoll i Bergen har nesten 25 prosent av omsettingen i januar. Hva sier det om bergenserne?
– Alle har godt salg i januar under møbelsalget, men i Bergen er det enormt stort. Bergenserne liker å kjøpe møbler på salg. Her er møbelsalg en stor greie.
Visjoner
Butikken går godt, og nå ønsker de å knytte til seg bedrifter.
– Det er umulig for oss å konkurrere med de store, men vi skal jobbe sakte mot dette markedet også. Vi ønsker å utvide litt og å tenke nytt. Vi vet at førsteinntrykket man får ved å gå inn i en resepsjon er viktig. Det samme ser vi med behovet for stillesoner og litt hjemmekoselig miljø på arbeidsplassene.
– Vi lener oss ikke tilbake, det er viktig at vi hele tiden utvikler oss.
I starten var det kun de to, men etter et halvt år ansatte de en til. Siden er de blitt flere.
– Akkurat nå er det en umulig tanke at det kun skulle vært oss to, ler de.
Og hvordan har egentlig forretningssamarbeidet påvirket vennskapet?
– Det er viktig å være ydmyke ovenfor hverandre. Vi er jo en del sammen privat også, men vi har ikke hatt de store fightene, sier de.
- Hvor kjøper du møblene dine?