– Det er godt jeg har noen som holder meg litt tilbake…
Den røde dekoren på gulvet i gangen fortsetter oppover veggen i rommet ved siden av. Skapdørene der inne er kamuflert av et pastellfarget geometrisk mønster. Husets mest originale innslag er likevel doskålen. Den har vært innom keramikkovnen og fått brent vakre roser inn i porselenet.
– Her i huset gjødsler vi rosene flere ganger om dagen, ler Sarah Reed.
Sammen med mann og sønn har hun tatt hånd om en tidligere legebolig like ved Haukeland Universitetssykehus i Bergen.
– Hadde jeg bodd alene, ville jeg ha gått helt berserk i interiøret. Min mann synes nok han gir meg litt for frie tøyler, men jeg liker å leke med materialene og å skape overraskelser, sier hun.
Ved inngangsdøren står en rød løve i bånd. Sarah kjøpte to epoxyløver på nettet etter at familien hadde hatt innbrudd.
– Jeg syntest vi trengte en vaktløve. Den virker i det minste avskrekkende på hundene som passerer huset vårt. De går en stor omvei utenom, sier hun. Den andre løven er gul. Den står utenfor verkstedet hennes på USF Verftet.
Rekkehuset fra 1963 ligger i et lite tun og går over tre plan med stue og kjøkken øverst. – Jeg falt for tunet, takhøyden og luftigheten i dette huset. Det så ille ut her da vi var på visning, bygningen var nedsarvet, men heldigvis så vi husets potensiale, sier hun.
– Heldigvis var det ikke gjort noe her siden 1963.
De har flyttet dører og fjernet vegger og gamle koffertloft. Flere lag med gammelt gulvbelegg er skrellet vekk, alle spikerhullene i tregulvet er tettet. Sarah sier det var litt av en jobb. Både gjesterommet og badet har fått takvindu med fjernstyrt åpning. Tre bittesmå soverom er blitt til to litt større. Det lille, gamle badet er nå vaskerom.
– Vi pusser opp litt, sparer penger og gjør enda litt mer, sier hun. Neste prosjekt handler om å åpne opp fasaden. Da blir det enda mer lys i stuen og romsligere på kjøkkenet. Og så skal huset få et utvidet inngangsparti på baksiden.
Sarah Reed vokste opp på Stord med engelske foreldre, hun studerte i London og bodde der noen år før hun etablerte seg i Bergen. Naturlig nok er hun preget av sitt britiske opphav.
– Jeg ser britiske serier og kjenner igjen så mye fra barndommen. Og jeg lar meg inspirere av disse seriene. Den røde inngangsdøren vår kommer fra Mad Men. Den kanarigule veggen på kjøkkenet fra Downtown Abbey. Jeg er glad i 60- og 70-tallet, det vises nok her i huset.
– Som liten fikk jeg alltid te av min far i store porselenskopper. Det ville vært rart om jeg som keramiker hadde begynt med blåleire, seier hun og henter frem flere store kopper fra skapet. Romslige porselenskopper med dekor, mange med blomster eller øyenstikkere, noen med lønneblad brent inn i porselenet som et fossil.
På badet henger tre øyenstikkerlamper ned fra taket.
– På verkstedet har jeg ti slike lamper. Jeg er så glad i insekt. En gang hadde jeg to pinnedyr som var så glade i hverandre. De ble til 400 som en dag rømte buret og var overalt i leiligheten. Da fikk jeg valget: Pinnedyrene eller mannen min. Det hadde tatt seg ut om jeg hadde valgt pinnedyrene. Sarah Reed ler høyt.
Nå nøyer hun seg med løvene og to katter.