– Det ligger mye død kapital i alle hyttene som står tomme store deler av året, sier Bjørn Arezes Kringstad, der han står mellom bygningsarbeidere, trillebårer og baderomsmøbler innpakket i plast.
Om fire dager skal hans arkitekttegnede hytte med egen brygge og usjenert beliggenhet på Nebba i Ås stå ferdig.
Rettere sagt: Om fire dager er byggekaos rett og slett nødt til å være erstattet av hyttekos.
– På mandag kommer en gjeng tyskere hit. De booket seg inn for lenge siden, og har bestilt fergebilletter og alt, så jeg kan bare ikke avlyse bestillingen nå, sier Arezes Kringstad.
Hytta skulle nemlig egentlig vært ferdig til påske.
– Byggeprosjekter tar nesten alltid lengre tid enn planlagt, unnskylder han. Men innrømmer at det er litt synd at fremmede turister blir de første som får testet den nye familiehytta. Likevel har det sine fordeler.
– Hytteprosjektet har selvfølgelig blitt dyrere enn planlagt, så inntektene kommer godt med, sier han.
13.000 kroner må leietagerne betale for å disponere hytta en uke i sommersesongen. I tillegg kommer strøm, vask og eventuell leie av båt eller seilbrett.
Til gjengjeld er både badekar med fjordutsikt, peis, hjemmekinoanlegg, fiskeutstyr og kajakk inkludert i prisen.
Uvanlig utleie
Bjørn Arezes Kringstad er ingen typisk norsk hytteeier. De fleste nordmenn vil nemlig ha hyttekosen for seg selv, og kunne ikke tenke seg å leie ut.
– Nordmenn ser på hytta som en investering i kvalitetstid, ikke som en økonomisk investering. Kort sagt kjøper man ikke hytte for å bli rik, men fordi man er rik, sier partner i Prognosesenteret, Bjørn Erik Øye.
I en undersøkelse utført av Prognosesenteret svarer 91 prosent av norske hytteeiere at de aldri har leid ut hytta, og heller aldri kommer til å gjøre det.
Hytteformidleren Novasol skulle ønske flere norske hytteeiere var villige til å dele hyttedrømmen.
– Vi alltid interessert i flere hytter for å kunne gi et bredere tilbud til våre kunder. I år ser vi dessuten at etterspørselen etter hytter øker, både fra nordmenn og utlendinger. Årsaken er kanskje at den norske kronen er blitt svakere, og norgesferien dermed billigere, sier salgs- og markedsansvarlig i Novasol, Pia Buen.
Potensialet for flere utleiere burde være til stede: 62 prosent bruker sin fritidsbolig mindre enn 30 dager i året, ifølge en undersøkelse gjennomført for DNB.
Profesjonell hytteformidling
– Vi garanterer at du får betalingen som du skal, og hjelper hvis det skulle oppstå problemer, sier Buen.
Novasol har en huseierforsikring som sikrer hytteeierne ved eventuelle problemer i utleieperioden.
Huseierforsikringen er en tilleggsforsikring, og forutsetter at hytteeieren har egen forsikring.
Novasol dekker dessuten utbedring av småskader, dersom leietager skulle være uheldig å ødelegge noe.
Hjelpen du får fra utleiebyråene har imidlertid en pris: Når hytta leies ut, tar Novasol en provisjon på litt mer enn en tredjedel av prisen.
Provisjonen er tilsvarende hos andre firmaer, for eksempel tar Norgesbooking 30–35 prosent.
Novasol krever dessuten at du er villig til å leie ut minst ti uker i året, hvorav syv uker i høysesongen.
Vil du leie ut hytta selv, er Finn.no foreløpig det vanligste stedet å annonsere. Men den nettbaserte markedsplassen Airbnb blir også stadig mer brukt for å komme i kontakt med turister på jakt etter hyttekos.
Greie leietagere
Bjørn Arezes Kringstad har bevisst valgt bort å leie ut gjennom et byrå, nettopp for å kunne bestemme selv når og hvor mye familien skal disponere hytta.
– Jeg har i stedet satset på annonser på Finn.no og Google, og har fått leietagere selv om de bare har sett tegninger av hvordan hytta skulle bli til slutt, sier han.
Selv om denne hytta er ny, har han flere års erfaring som hytteutleier.
– Frem til i fjor eide vi en hytte på Ljan, som vi også leide ut. Vi har faktisk bare hatt gode erfaringer med leietagerne våre, enda vi aldri har bedt om depositum, sier han.
Forsikringsselskapene har heller ikke inntrykk av at hytteutleie er risikosport.
– Det oppstår sjelden problemer med at leietagerne har gjort skader på hytta, sier informasjonssjef for skadeforsikring i Gjensidige, Bjarne Aani Rysstad.
Før du leier ut, bør du imidlertid sjekke forsikringsvilkårene.
De fleste forsikringsselskap krever at du melder fra hvis du skal leie ut, i hvert fall ved utleie over lengre tid.
Hos Gjensidige øker forsikringspremien med ti prosent ved utleie inntil tre uker i året, og 45 prosent ved utleie over fire uker eller mer.
Leieinntektene kan dessuten fort koste deg en del skattekroner: Bruker du hytta jevnlig selv, kan du leie den ut skattefritt for inntil 10.000 kroner pr. år. Er leieinntektene høyere enn det, skattlegges 85 prosent av det overskytende beløpet med 27 prosent.
Tidkrevende bigeskjeft
Selv om det økonomisk er gunstig å leie ut hytta, må du også vurdere om du har tid. Arezes Kringstad innrømmer at det har vært litt jobb å leie ut.
– Jeg har alltid tatt imot gjestene på hytta selv, for å overlevere nøklene og informere om det praktiske. Jeg håper å få til et litt mer automatisert system nå, med en nøkkelboks med kode og en mappe med instruksjoner. Men det skal nok godt gjøres å lage et system som ikke krever noe arbeid, sier han.
For mange handler det også om følelser: Ødelegger det hyttekosen at andre har sittet på stolen din, sovet i sengen din og lagt igjen fettete fingermerker på kortstokken din?
Arezes Kringstad har ingen problemer med å dele hyttegleden.
– Vi er mye i Portugal, der kona mi kommer fra, så jeg håper vi både kan byttelåne med venner og leie ut til turister. Det er bare synd hvis hytta blir stående tom, mener han.