Huset er fullstendig skjermet fra naboene og hver detalj er nøye planlagt fra innsiden og ut.

Marianne Bjerke var på byggeplassen hver dag for å få et hjem i flyt.

Startet innenfra

Huset ligger høyt oppe i skråningen med en spektakulær uts

SOSIAL SONE: Den brede trappen åpner opp mellom rommene. Den brukes også til å sitte på. Marianne Bjerke har sans for detaljer og møtet mellom marmor og tre ved enden av kjøkkenøya er en av mange overraskelser. I taket er det ikke lister på sidene, men en liten åpning som skaper skygge. FOTO: Studio Dreyer Hensley

SOSIAL SONE: Den brede trappen åpner opp mellom rommene. Den brukes også til å sitte på. Marianne Bjerke har sans for detaljer og møtet mellom marmor og tre ved enden av kjøkkenøya er en av mange overraskelser. I taket er det ikke lister på sidene, men en liten åpning som skaper skygge. FOTO: Studio Dreyer Hensley

ikt.

Trærne reiser seg opp fra platået nedenfor, og de store vindusflatene bidrar til at furutoppene integreres i interiøret.

I dag har tåken sløret utsikten, og det bidrar til en trolsk stemning i rommene.

R21 Arkitekter har laget familien Bjerkes bolig, som er formet med vekt på hver detalj. Boligeventyret startet inne.

– Vi samarbeidet tett med arkitektene hele veien, og de tegnet huset innenfra og ut, sier Bjerke til Bonytt og legger til:

– Hver enkel ting skulle stemme, og jeg møtte opp på byggeplassen hver dag for å følge med.

KASTER GLANS: Lampen lyser ned på bordet med brede planker i mørkt tre. Store glassflater ned mot fjorden gir en fantastisk utsikt. FOTO: Studio Dreyer Hensley

KASTER GLANS: Lampen lyser ned på bordet med brede planker i mørkt tre. Store glassflater ned mot fjorden gir en fantastisk utsikt. FOTO: Studio Dreyer Hensley

Flere utfordringer underveis

Som lysarkitekt er hun opptatt av hvordan boligen skal fungere i hverdagen for familien med to store barn.

Siden huset ligger i et boligstrøk i bratt terreng, var det flere utfordringer underveis.

– Skjermingen var viktig, og resultatet ble et hus med skylapper slik at vi unngår innsyn, sier Bjerke og legger til:

– Samtidig har vi utsikt fra hvor enn vi befinner oss i huset, de fleste rommene er utformet slik at vi kan se ut mot fjorden.

Stuen og spisestuen på nederste plan har glassflater som beveger seg listeløst rundt hjørnene.

Det er åpent oppover mot kjøkkenet, og en bred trapp fører videre til neste oppholdsrom med hovedsoverommet og bad innenfor.

– Vi kan ligge i sengen og nyte utsikten. Ungdommene har sine utsiktsrom i underetasjen med eget bad.

STUE MED UTSIKT: Salongen er plassert med utsikt og den mørkegrå stolen har vært med på flere flyttelass. Bildet er malt av Anne Siv Falkenberg Pedersen. FOTO: Studio Dreyer Hensley

STUE MED UTSIKT: Salongen er plassert med utsikt og den mørkegrå stolen har vært med på flere flyttelass. Bildet er malt av Anne Siv Falkenberg Pedersen. FOTO: Studio Dreyer Hensley

Husets hjerte

I utgangspunktet hadde hun bestemt seg for å ha farge på kjøkkenet, men resultatet ble likevel hvite fronter sammen med benkeplater og en øy innrammet av italiensk marmor.

– Husets hjerte er hvitt, derfor ble det hvite innebygde kjøkkenet en del av helheten som bidrar til at rommene flyter ihverandre. Den brede trappene er viktig for å holde på flyten, samtidig er den en sosial sone.

– På de brede tretrinnene inntar vi gjerne frokosten. Gjestene liker også å bruke trappemøblet vårt når vi ikke sitter ved spisebordet.

En vakker designlampe lyser ned på det mørke spisebordet.

FOTO: Studio Dreyer Hensley

FOTO: Studio Dreyer Hensley

– Jeg møblerer med lys, sier Bjerke.

– Lyset som faller på møblene løfter frem materialene og skaper lun stemning. Foruten lys, er det varige materialer og finurlige detaljer som har vært avgjørende under hele byggeprosessen. Resultatet er blitt en skreddersydd bolig.