4,7 millioner søkte etter sofa på Finn.no i 2014. Faktisk søkte hele 40 prosent søkte etter møbler på Finn torget. Det går i hagemøbler, kjøkken, spisebord, kommode, sovesofa, seng, kjøleskap, bord og skrivebord. Det viser tall Finn la frem under en pressefrokost fredag morgen.
Topplisten (tall i millioner):
1.Sofa, 4,7 mill. søk
2. Sykkel, 3,38 mill. søk
3. Hagemøbler, 2,5 mill. søk
4. Iphone 5, 2,3 mill. søk
5. Kjøkken, 2,29 mill. søk
661 millioner søk ble gjort på Finn i fjor.
– Nordmenn investerer mye i bolig. Vi er også gode til å pusse opp og renovere. Vi pusset opp for 60 milliarder i 2014. Da bytter man ut det man har hjemme, og det bidrar til en boost i bruktmarkedet, sier Christopher Ringvold, produktdirektør for Finn-torget.
– Gjenbruk har blitt mer trendy, legger han til.
At mange søker etter mobiltelefon, kan forklares med at gjennomsnittsnordmannen bytter telefon hvert andre år, forklarer Ringvold.
I 2014 ble det lagt ut 3,9 millioner annonser, mot to millioner i 2013. Det kan forklares med at Torget ble gratis. «Gis bort»-kategorien på Finn har høyest økning.
Flest senger gis bort
Bøker og blader, bord og stoler og sofaer og lenestoler legges oftest ut for salg. Hyller og kommoder har steget mest i antall annonser, men også belysning har hatt vekst:
– Møbler og interiør, 699.189 annonser
– Elektronikk og hvitevarer, 490.930 annonser
– Klær, kosmetikk og accesorier, 425.012 annonser
– Foreldre og barn, 383.999 annonser
– Fritid, hobby og underholdning, 347.675 annonser
Det er senger og hyller som gis bort oftest, henholdsvis 17.989 og 15.932 annonser om temaet.
Det dyreste som selges er klokker og ur, for gjennomsnittlig 6926 kroner. Andreplassen inntar gitarer med gjennomsnittspris på 4407 kroner.
Det tar kortest tid å selge kjøleskap, komfyrer og mobiltelefoner.
Mest populært hos Fretex
Folk gir mer og handler mer, opplever Trine Gjermundbo, kommunikasjonssjef i Fretex. De opplever en jevn vekst på hele sortimentet.
– Det som kjennetegnes er at vi store på tekstiler og klær. I tillegg til småmøbler og sportsutstyr. Men vi tar imot alt. Folk gir oss malerier, bilder, servise og interiør, sier Gjermundbo.
De siste årene har Fretex hatt en vekst på bøker, i tillegg til tekstiler.
– Har gjenbruk blitt mer populært?
– Ja, det har det. Vi merker at folk i større grad blogger om og hashtagger gjenbruk. Men det tar ikke helt av, sier Gjermundbo.
Fretex’ kunder har tre motivasjonsdrivere, ifølge Gjermundbo. Det er pris, økt bevissthet rundt miljø og å finne unike skatter. Folk kjøper gjerne noe nytt, men tilfører også noe gammelt, forteller hun.
Schibsted-avisene er i samme konsern som Finn