Boligene som selges i dag blir sjelden presentert uten superlativer. Unntakene er rivningsklare rønner.
Den enkle 2-romsen i første etasje med solforhold som ikke bør nevnes, fullt innsyn fra forbipasserende, slitt parkettetterligning på gulvene og gammel strietapet på veggene kan beskrives i en boligannonse uten å peke på det åpenbare:
– AREALEFFEKTIV!
– Gjennomført eller gjennomgående (For det er jo parkettetterligning i hvert eneste rom må vite, selv på badet)
– Koselig, hyggelig eller sjarmerende
– Praktisk (Ja, for selv om det ikke er bod, så er det et hauggammelt Ikea-skap i gangen. Og det er jo veldig praktisk å kunne sitte på do mens man dusjer)
Vi har fått tallene over de mest brukte adjektivene i boligannonsenes overskrifter av Finn.no. Det aller mest brukte er ordet «stor». Men når vi ser nærmere på adjektivene, er det overraskende mange boliger som er «solrike».
Adjektivet som har «gått ut på dato»
«Fantastisk» har gått litt ut på dato, mener Nils O.M. Nordvik, partner og seniormegler i Nordvik & Partners. Det samme med «meget attraktivt». Nordvik er forsiktig med å kalle en bolig totalrehabilitert, for da bør boligens standard være som en ny bolig.
– Det er bedre å skrive at boligen er «oppusset» eller «smakfullt oppusset», sier Nordvik.
– Vi har en tendens til å skrive lav annenetasje i stedet for høy førsteetasje. Men det kan være like greit å kalle en spade for en spade. For eksempel skrive «1920-tallsstil» i stedet for «herskapelig», sier Nordvik.
De vanligste adjektivene
De aller mest vanlige setningene da vi sjekket var «alt på en flate», «alt på et plan» og «enebolig med dobbel garasje», mens det mest brukte ordet var enebolig (3106 ganger), garasje (3017) og balkong (2679).
Dette er de vanligste adjektivene:
1. Stor, 2205
2. Solrik, 1891 (og solrikt 441)
3. Lys, 1482
4. Barnevennlig, 1476
5. Nyere, 890
6. Romslig, 846
7. Innholdsrik, 819
8. Sentralt/sentral 759 og 737
9. Moderne, 682
10. Ny, 459