I år arrangeres Gullmegleren for 13. gang.

– Noen er veldig opptatt av denne kåringen. De legger seg i selen og sender inn bidrag år etter år, så noen år er det gjengangere blant vinnerne, sier Elisabet Gusgaard Dahl.

Hun sitter i juryen sammen med to representanter fra reklamebransjen, en markedsføringsekspert og en eiendomsmegler. Dahl er organisasjonssjef/Eiendomsmegler MNEF/Diplomøkonom og ansvarlig for Gullmegleren.

– Er dette en viktig konkurranse?

– Vi synes det er viktig. Det er hyggelig med noe som skaper litt glamour, som kaster litt glans. Så lenge vi holder de faglige kriteriene i hevd er det også gøy å vise frem det som er innovativt og annerledes, sier hun.

Vårkonferansen-2013-391-(2)rett

GULLMEGLER: Styreleder i Norges eiendomsmeglerforbund, Tormod Boldvik, kunne i 2013 gratulerer Tommy Friestad i Boa Eiendomsmegling Nordstrand som Gullmegler. Friestad vant i kategorien Åpen klasse. FOTO: Privat

Er ikke alltid vinnere i hver kategori

Dette er en konkurranse blant landets meglere som er medlem av Norsk Eiendomsmeglerforbund, og det er fem kategorier.

Beste salgsoppgave, Beste boligannonse, Beste prosjektprofilering (nybygg), Beste egenprofilering av foretak og Åpen klasse.

Juryen nominerer tre meglere i hver kategori, og kårer en vinner.

– Det har forekommet at vi ikke har funnet en verdig vinner i en kategori, da blir ikke denne prisen utdelt, sier Dahl.

Lite bergensere

christervikebørett

ARKIVFOTO, BT

De siste fem årene er ingen av prisene gått til meglere som jobber i Bergen.

– Vi har ikke sendt inn bidrag, sier Christer Vikebø hos Privatmegleren Vikebø og Jørgensen.

– Hvorfor ikke?

– Vi tror at de virkelige premiene er i hverdagen. Det handler om å lage gode annonser hver gang. Det er mye vanskeligere å lage 2000 gode enn én veldig god, sier han.

Vikebø sier at det ikke er en bevisst strategi at de ikke har levert inn bidrag.

– Det å lage en god annonse eller en god salgsoppgave ligger for ganske mange av oss, men det som teller er det man leverer hver dag, hver uke. Du kan komme til et foretak som har Gullmegleren-plaketten hengende, men du kan jo likevel få deres dårligste megler, mener han.

– Burde det vært en kategori der man så på hva et foretak har levert totalt?

– I en rettferdig verden hadde det gjerne vært slik. Det hadde vært fantastisk, men er jo umulig å gjennomføre.

Den erfarne megleren mener at konkurransen er litt som med eiendomsmeglerguiden. At noen er veldig opptatt av det, mens andre ikke er det.

– Det er som da jeg debuterte i en konkurranse med friidretten da jeg var ung. Jeg kom på andreplass på sekstimeteren. Det er jo bra, jeg fikk jo sølv – men vi var bare to som deltok.

Gjev pris

Heller ikke hos Eiendomsmegler1 i Bergen har de levert inn bidrag.

– Jeg vet ikke hvorfor. Det har ikke vært noe fokus på å sende inn, men det er nok helt ubevisst, sier Thomas Bull Wingaard, avdelingsleder hos Eiendomsmegler1.

I hans 13 år som megler i Bergen har han ikke oppfattet at dette er vært noe fokus blant noen.

– Det er sikkert gjevt i noen miljø og i noen områder. Det er jo en gjev pris, for all del, men vi har fokus på å ha like høy kvalitet på alt vi gjør. Vi skiller ikke noe fra noe annet.

– Hadde det vært fristende med en slik pris?

– Det er jo alltid hyggelig med en bemerkelse for vel utført arbeid, men dette er ikke noe vi trenger. Vi har jevnt fokus på kvalitet og estetikk i alle våre salgsoppgaver.

 2014  Beste boligprospekt  Tommy Friestad, Boa Eiendomsmegling Nordstrand – Oslo
 2014  Beste boligannonse Chris Robin Nordby, Eie eiendomsmegling, Ullern – Oslo
 2014  Beste prosjektprofilering  Jon Ugland, Sem & Johnsen Eiendomsmegling – Majorstua, Oslo
 2014  Beste egenprofilering av eiendomsmeglingsforetak  Hedda K. Ulvness, Eie eiendomsmegling – Oslo
 2014  Åpen klasse  Karsten Onsrud, Eiendomsmegler Krogsveen – Fornebu
 2013  Beste boligprospekt  Petter Birkrem, Eie eiendomsmegling – Ullevål Stadion, Oslo
 2013  Beste prosjektprofilering  Terje Hoelseth, Eiendomsmegler 1 Hedmark Eiendom – Hamar
 2013  Beste egenprofilering av eiendomsmeglingsforetak  Hedda K. Ulvness, Eie eiendomsmegling – Oslo
 2013  Åpen klasse  Tommy Friestad, Boa Eiendomsmegling Nordstrand – Oslo
 2012  Beste boligprospekt  Anne Hillestad, Eiendomsmegler 1 Briskeby – Oslo
 2012  Beste boligannonse  Soliman Sarwar, Privatmegleren Panorama –  Lambertseter, Oslo
 2012  Beste prosjektprofilering  Christian Haatuft, Eiendomsmegler 1 Fjellmegleren – Geilo
 2012  Beste hjemmeside for eiendomsmeglingsforetak  Christoffer Hveem, DNB Eiendom – Oslo
2012 Beste egenprofilering av eiendomsmeglingsforetak Christian Dreyer/Magne Blindheim, Eie Eiendomsmegling – Oslo
2011 Beste boligprospekt Pia Lund Wrangell, DnB NOR Eiendom – Nordstrand, Oslo
2011 Beste boligannonse Aud Helene Nese, Eiendomsmegler 1 Jærmegleren – Kleppe
2011 Beste prosjektprofilering Liv B. Hansteen, DnB NOR Eiendom, Nybygg – Oslo
2011 Beste hjemmeside for eiendomsmeglingsforetak Karsten Onsrud, Eiendomsmegler Krogsveen AS – Fornebu
2011 Beste egenprofilering av eiendomsmeglingsforetak Sigrunn U. Stangeland, Eiendomsmegler 1 Jærmegleren – Bryne
2010 Beste boligprospekt Irene Henriksen, Boa Eiendomsmegling Nordstrand – Oslo
2010 Beste boligannonse Sigrunn U. Stangeland, Eiendomsmegler 1 Jærmegleren – Bryne
2010 Beste egenprofilering av foretak Nina M. Bentsen, ABCenter Eiendom AS – Kristiansand

Årets Gullmegler blir kåret torsdag 7. mai. Da har Norges Eiendomsmeglerforbund sin vårkonferanse, og prisene blir delt ut under banketten på kvelden.De tre nominerte i hver kategori får diplom, vinneren får i tillegg en plakett – og kan kalle seg Gullmegleren 2015.

Fakta. Gullmegleren:
Beste salgsoppgave.

  • Her er totalinntrykket avgjørende. Det må være faglig korrekt samtidig som det skiller seg ut på en positiv måte.
  • Det kan være spesielt god språkbruk, fin bildebruk, valg av papir og mer. Det er viktig at det er tiltalende.
  • De er opptatt av at det ikke bare blir vinnere som presenterer de dyreste og flotteste boligene, selv om det ofte blir det. Det gjelder å bruke mulighetene man har, og å være kreative.

Beste boligannonse

  • Her har det vært en fantastisk utvikling. Det gjelder å bruke bilder og tekst på en sånn måte at man skiller seg ut, også her handler det om å være kreativ. Men det avhenger selvsagt av objektet, det er ikke alle hus det er lett å ta like mye spennende bilder av.

Beste prosjektprofilering (Nybygg)

  • Her kan juryen bedømme alt mulig. Om det er bussreklame, give-aways, nettside, apper eller annet. Her må man være både innovativ og faglig korrekt. Her samarbeider man ofte med reklamebyrå, og det er det som gir de fine prospektene. Disse glansede, fargerike brosjyrene med fine beskrivelser.

Beste egenprofilering av foretak

  • Dette er en vid kategori. Det kan handle om en avisannonse, et foretak som skryter av seg selv, god egenreklame eller annet.

Åpen klasse

  • Herunder beste innovasjon. De håper på å bli overrasket. Her har de fått mange spennende og ulike bidrag de tre årene denne klassen har eksistert