Inspirert av lignende program i England og Danmark, kommer TV Norge nå med et helt nytt TV-konsept.

I programmet Boligkrise skal de hjelpe dem som av ulike grunner ikke får solgt boligen sin, til å gjøre nettopp det.

– Vi har hatt stor suksess med Sinnasnekker’n på TVNorge. Dette er et program i samme sjangeren. Og vi tror at det kan ha relevans for ganske mange. Selv om boligmarkedet i Norge går godt, er det mange som ikke får solgt, sier Guro Krossen, senior kommunikasjonsrådgiver i TVNorge.

Eiendomsmeglerne Kåre Brustad, Solveig Aune og Øystein Edsbergløkken, og interiørstylist Signe Schineller ser på årsaker til hvorfor man ikke får solgt. De setter så eieren i sving med enkle, men potensielt veldig verdifulle tiltak.

– Vi går inn og spør oss selv; hvorfor er ikke denne solgt? Så går vi over og er litt kritiske. Dette berører jo alle, det er mye følelser. Det kan være en tøff beskjed å få at favorittsofaen man har fått av svigermor må ut. Men man må innstille seg på at det er et salgsobjekt, sier Kåre Brustad fra Privatmegleren, Jessheim.

Vil ikke tråkke folk på tærne

Han sier at potensielle kjøpere er veldig visuelle. At de ser møbler og farger og bruker sansene. Er det et sammensurium av alt mulig så er det ikke fristende å legge inn bud.

– Folk samler på så mye rart. Kommer man på visning til en historiefortelling fra forrige århundre så blir man jo fullstendig overstimulert. Det er viktig å gjøre det litt appellerende, sier Brustad.

Megleren sier at det er mye følelser i programmet.

– Boligsalg kan være din største glede og din største fortvilelse. Det gjør stort inntrykk å se mennesker som er frustrert og lei seg, og deretter viser enorm glede.

– Det er jo en utfordring ikke å tråkke folk på tærne. Vi må respektere at andre har en annen stil, samtidig er det slik at de har oppsøkt oss fordi de trenger hjelp. Vi forklarer godt hvorfor vi velger å gjøre som vi gjør, sier interiørekspert og -stylist Signe Schineller.

– Er de enige i valgene deres?

– Det hender flere ganger at eierne sier at det ikke går, at farger jeg har tenkt ikke blir bra. Men de ber om unnskyldning etterpå. Kaster inn håndkledet og sier jeg hadde rett, ler hun.

Praktiske nordmenn

De tar ikke for seg våtrom og store bad, og totalrenoverer ikke.

– Vi gjør det smart, overkommelig og enkelt ved å overflatebehandle på en fornuftig og fin måte. De skal tross alt selge, sier Schineller.

Hun starter hvert oppdrag med å ta ut absolutt alt av møbler slik at hun har en ren palett. Så begynner hun med flatene, og til slutt møblerer de. Alle innkjøp er gjort i forkant, så det ga henne en ekstra stor utfordring.

– Det gjaldt å holde tungen beint i munnen, men det var absolutt gøy. Jeg har møtt så mye fine folk, takknemlige folk. Det gleder mitt interiørhjerte.

I programmet lover hun at seerne vil få masse tips, enten de skal selge eller ikke.

– Det er ikke ekstrem oppussing, dette er litt nært oss nordmenn. Vi er praktiske og fornuftige, sier interiørstylisten.

– Mange er for raske med å legge boligene ut for salg, de klargjør det ikke grundig nok. De tror markedet bestemmer prisen, men man kan faktisk være med å påvirke det selv. Små justeringer og små grep kan gjøre en stor forskjell, legger Brustad til.

Her er noen små, enkle tips til hvordan du letter kan få solgt:

  • Rydd, rydd og rydd litt til.
  • Kanskje må noen vegger males.
  • Ta bort personlig nips og annet.
  • Møblér slik at det er nøytralt og stilrent slik at potensielle kjøpere kan se for seg å bo der.

Programmet har premiere i mars.

Du kan følge Signe på bloggen hennes og på Instagram: @signeschineller

FOTO: TV Norge