Snuten på huset kan skyves inn ved hjelp av et system på skinner og hjul.

Innvendig består nemlig gulvet av to nivåer, slik at gulvet på den ytterste delen skyves inn under det øvre nivået.

Akkurat som et trekkspill, eller dragspel.

NÆR SJØEN: Dragspelhuset ligger 20 meter fra innsjøen Övre Gla. FOTO: Karen Gjermundrød

NÆR SJØEN: Dragspelhuset ligger 20 meter fra innsjøen Övre Gla. FOTO: Karen Gjermundrød

Tilbake til barndommen

Historien om Dragspelhuset starter allerede på 1970-tallet med at arkitekt og deleier Boris Zeisser fra Rotterdam tilbragte flere av sine barndoms somre i en enkel hytte i Dalsland sammen med familien.

Flere år senere reiste han tilbake med daværende kjæreste og partner i arkitektkontoret 24 architects, Maartje Lammers, og hennes lille datter.

OPPMERKSOMHET: Huset har ført til mye internasjonal oppmerksomhet, noe som har skaffet arkitektkontoret flere spektakulære oppdrag, alle med et miljøperspektiv. FOTO: Karen Gjermundrød

OPPMERKSOMHET: Huset har ført til mye internasjonal oppmerksomhet, noe som har skaffet arkitektkontoret flere spektakulære oppdrag, alle med et miljøperspektiv. FOTO: Karen Gjermundrød

De tilbragte noen ferier på hans fars hytte før de begynte å se seg om etter en egen sommerstue.

Det var i år 2000, samme året som de startet arkitektkontoret, at de kom over en annonse for en liten og sliten tømmerstue 25 minutter fra Arvika.

I annonsen stod det noe slik som: «Huset i seg selv er ikke mye verdt, men settingen er fantastisk. Kom å se og du vil forelske deg!»

INNVENDIG: Slik ser det ut innvendig i trekkspillhuset. Kjøleskapet og ovnen på kjøkkenet går på propangass. FOTO: Karen Gjermundrød

INNVENDIG: Slik ser det ut innvendig i trekkspillhuset. Kjøleskapet og ovnen på kjøkkenet går på propangass. FOTO: Karen Gjermundrød

– Vi reiste opp sammen med Maria som da var fire-fem år, og gikk gjennom det gjengrodde terrenget ned til tømmerstuen. Vi hadde ikke sett den idylliske bekken enda, men lille Maria gikk gjennom skogen og sa «nydelig, nydelig»! forteller Zeisser.

Det føltes veldig bra og de fikk kjøpt hytta for 250.000 svenske kroner.

Takhøyden i den lille, shabby og uisolerte hytta var kun 170 cm, og den var lite anvendelig.

Av kommunen fikk de vite at man ikke kunne bygge noe nytt i nærhet til strandsonen, men at tilbygg var ok.

– En av grunnene til at jeg ble arkitekt, var Falling water house i USA fra 1936, av Frank Lloyd Wright. Huset er bygd rundt en foss, og er i dag et museum og kulturelt ikon i USA. Jeg synes det er fascinerende hvordan man kan integrere natur og arkitektur i ett. Og vips, så var vi her og hadde en idyllisk bekk med vannfall rett ved siden av, sier han.

REINSDYR: De 25 reinsdyrskinnene som dekorerer veggene og gir ekstra isolasjon, fikk de fra is-hotellet nord i Sverige der de lærte om samisk kultur. Lampen symboliserer sjelene til reinsdyrene. FOTO: Karen Gjermundrød

REINSDYR: De 25 reinsdyrskinnene som dekorerer veggene og gir ekstra isolasjon, fikk de fra is-hotellet nord i Sverige der de lærte om samisk kultur. Lampen symboliserer sjelene til reinsdyrene. FOTO: Karen Gjermundrød

Avansert glidesystem

Det viste seg at man i følge reguleringene måtte bygge minimum fire og en halv meter unna bekken.

Det gav Boris Zeisser idéen om at de burde bygge et fleksibelt hus, som kunne trekkes ut nærmere bekken i kortere perioder av året.

KALLENAVN: Folk har ulike referanser til den levende fasaden og ser alt fra en snegle, øgle, slange, dinosaur og elefant til et monster. Det var lokalbefolkningen i området som gav huset kallenavnet «Dragspelhuset », eller trekkspillhuset på grunn av den uttrekkbare snuten. FOTO: Karen Gjermundrød

KALLENAVN: Folk har ulike referanser til den levende fasaden og ser alt fra en snegle, øgle, slange, dinosaur og elefant til et monster. Det var lokalbefolkningen i området som gav huset kallenavnet «Dragspelhuset », eller trekkspillhuset på grunn av den uttrekkbare snuten. FOTO: Karen Gjermundrød

– Vi nederlendere har like mange regler som andre land, men i stedet for å jobbe utenfor lovene som italienerne, er vi kjent for å tolke dem til egen fordel. Så vi tok med planene til kommunen og de gav oss byggetillatelsen! smiler Zeisser.

Slik startet det, og samme året ble det 15 kvadratmeter eksisterende huset restaurert.

BADESTED: Stampen kan varmes opp til 39 grader. FOTO: Karen Gjermundrød

BADESTED: Stampen kan varmes opp til 39 grader. FOTO: Karen Gjermundrød

FOTO: Karen Gjermundrød

FOTO: Karen Gjermundrød

Så reiste de oppover to ganger årlig i en uke sammen med 15 venner som visste hvordan ting bygges, og satte opp Dragspelhuset litt om litt.

Første året bygde de fundamentet, gulvet og selve glidesystemet.

Årene etter kom tak og vegger på plass, før det i 2004 var klart og de kunne dekorere innsiden.

SMART: Arkitekt Boris Zeisser ønsket et hus som kunne forlenges ut over vannet. For å være innenfor det svenske regelverket, designet han et bevegelig rom, som kan rulles ut og inn langs to stålskinner med en serie av tau og trinser. FOTO: Karen Gjermundrød

SMART: Arkitekt Boris Zeisser ønsket et hus som kunne forlenges ut over vannet. For å være innenfor det svenske regelverket, designet han et bevegelig rom, som kan rulles ut og inn langs to stålskinner med en serie av tau og trinser. FOTO: Karen Gjermundrød

Ser ut som en sovende stein

– Vi hadde akkurat startet arkitektkontoret og ville vise verden hva slags arkitektur vi ville skape med dette huset. Vi ønsket å komme hit hver sommer fordi vi elsker det svenske landskapet. Og et av våre primære ønsker, var å respektere omgivelsene mest mulig.

Idéen var i utgangspunktet å skulle lage et hus som ser ut som en stor stein med mose på når det sover, eller er inne i skallet sitt, som er mesteparten av tiden.

Når nesen er inne ser man kun en organisk form, vinduene på enden skjules i veggene.

Resten var nødvendige ingredienser for at huset skulle kunne fungere som det gjør, med vinduer, og den vedfyrte peisovnen med pipen som ligner et følehorn.

BRYGGELIV: Familien trives på bryggen nedenfor huset. FOTO: Karen Gjermundrød

BRYGGELIV: Familien trives på bryggen nedenfor huset. FOTO: Karen Gjermundrød

– Vi la til funksjonene vi trengte og det resulterte i denne formen. Det var ikke planlagt at det skulle se ut som et dyr, forteller Zeisser.

Sommerhuset er off-grid, det vil si at det er et autonomt hus i stand til å fungere på egenhånd uten å være koblet til strømnettet, eller andre offentlige tjenester som vann og avløp.

TØMMERSTUEN: Dragspelhuset er tilbygget til den opprinnelige tømmerstuen fra 1800-tallet. Sammen med tømmerhytta består sommerhuset av kjøkken, stue, spisestue, soverom og en hems. FOTO: Karen Gjermundrød

TØMMERSTUEN: Dragspelhuset er tilbygget til den opprinnelige tømmerstuen fra 1800-tallet. Sammen med tømmerhytta består sommerhuset av kjøkken, stue, spisestue, soverom og en hems. FOTO: Karen Gjermundrød

Utedo og badestamp

Slik er husets økologiske fotavtrykk minimalt; matlaging foregår ved hjelp av propangass, huset varmes opp med vedfyring og belysningen er drevet av solcellepanel.

STIL: Utedoen er i samme stil, og den var det en lokal snekker som satte opp. Dette var den dyreste utedoen han noensinne hadde bygd. FOTO: Karen Gjermundrød

STIL: Utedoen er i samme stil, og den var det en lokal snekker som satte opp. Dette var den dyreste utedoen han noensinne hadde bygd. FOTO: Karen Gjermundrød

Det er utedo og den vedfyrte badestampen fylles opp av vannet i bekken. Her er det langsomt liv som dominerer.

– Når man sitter i reinsdyrstuen med åpne vinduer, og hører lyden av bekken som sildrer, ja, da føler man seg i ett med naturen selv om man er inne, bekrefter Zeisser.

UTVENDIG: Slik ser Dragspelhuset ut utvendig, sett fra verandaen. FOTO: Karen Gjermundrød

UTVENDIG: Slik ser Dragspelhuset ut utvendig, sett fra verandaen. FOTO: Karen Gjermundrød

Fakta om Dragspelhuset

  • Historien: Dragspelhuset ligger i naturreservatet Glaskogen sør i Värmland, Årjäng kommune, akkurat der Kopparebäkken munner ut i sjøen Övre Gla.
  • På tomten stod det opprinnelig en liten fiskebod fra 1800-tallet. De strenge restriksjonene som gjelder i strandnære omgivelser i naturreservatet, dominerte planen om å bygge om fiskeboden til et fritidshus fra starten av. Så kom ideen om å skape en mobil del som skyves ut over bekken frem til tomtegrensen.
  • Det fleksible huset kan utvides fra 45 til cirka 72 kvadratmeter. Resten av sommerhusets form er også blitt tilpasset naturen, slik at sluttresultatet ble et velintegrert kunstverk i naturen.
  • Arkitekter og eiere: Boris Zeisser og Maartje Lammers i 24h-architecture. Etter at forholdet mellom arkitektparet tok slutt for noen år siden, har omstendighetene ført til at de, etter at denne reportasjen ble laget, har lagt huset ut for salg.

Vi tror du også vil like disse sakene: