- Hvorfor i all verden skal jeg det? Hvis du føler deg vel og arbeider med det du elsker? Jeg er helt uenig med dem som hevder at alt er blitt gjort før. Det er alltid noe nytt å oppdage. Nye materialer, metoder og teknologi som gjør det mulig å lage produkter på en bedre måte. Jeg reiser mye, men jeg kuttet ut alkohol for over 20 år siden, og jeg tenker over hva jeg spiser. Dessverre røyker jeg fremdeles. Jeg holdt opp i noen år, men begynte igjen, konstaterer Giulio Cappellini med et lett skuldertrekk.

Han er kunstnerisk leder hos Cappellini, som blir regnet for å være en av de største trendsetterne i verden, og blant de mest spennende italienske møbelprodusentene. Selv hadde Giulio ingen planer om å arbeide for familiebedriften som faren etablerte i 1946, da han utdannet seg til arkitekt i hjembyen Milano.

-  Nordmenn liker å omgi seg med design, og dere bruker designobjekter i hverdagen. Her i landet liker virkelig folk designmøblene som de skaffer seg. I Italia er det mye show off. 90 prosent av italienerne som kjøper designmøbler, gjør det for å vise seg frem. Unge mennesker i Italia kjøper gjerne en kopi av klassiske, borgerlige møbler. Det handler om ulike kulturer. Mange italienere er fremdeles engstelige for moderne formgiving og foretrekker den klassiske stilen, forklarer Giulio Cappellini.

Etter at han hadde fullført arkitektutdannelsen, jobbet han først ett år hos Gio Ponti, som den gang var en av de mest innflytelsesrike arkitektene og møbeldesignerne i Italia.

-  Jeg har alltid hatt en lidenskap for design, og en kveld fikk jeg en idé om at jeg kunne kombinere denne interessen med å arbeide for familieforetaket. Jeg foreslo for min far at jeg skulle reise rundt i verden og lete etter ukjente, talentfulle designere som kunne gi form til moderne møbler. Det var en stor risiko å ta, men far sa ja og ga meg stor frihet. Han var positivt overrasket over at jeg ville gå inn i bedriften som ellers ville ha dødd ut. Min søster hadde utdannet seg til lege, og min bror ønsket også å jobbe med noe annet. I 1979, da jeg begynte, var det 15 ansatte i firmaet, forteller Giulio.

I høst var han invitert til Bergen for å holde foredrag hos TIT Art & Design. Som talentspeider er italieneren flink til å oppdage og løfte frem unge, dyktige designere. Listen over stjerner som har fått sitt gjennombrudd hos Cappellini, inneholder kjente navn som Jasper Morrison, Tom Dixon, Marc Newson, Marcel Wanders og Bouroullec-brødrene.

-  Jeg er svært nysgjerrig, og har reist rundt i Europa, besøkt skoler og studentutstillinger, og funnet frem til helt ukjente folk. Mye handler om å få den rette følelsen for produktet og en sterk relasjon til designeren. Det er viktig å følge hele utviklingen fra skissestadiet til det ferdige produktet. Nylig var jeg i Asia. To dager i Bangkok, to dager i Tokyo og så Manila. Jeg er interessert i hvordan folk lever, kulturen og historien, og forsøker å finne ut hva som foregår på de ulike stedene.

- Hvordan klarer du å få et inntrykk av alt dette i løpet av to dager i en fremmed by?

- I Bangkok besøkte jeg flere nye arkitekttegnede hus. Inspirasjon kan jeg finne i en bygning, eller i naturen. Når jeg reiser rundt og holder taler, møter jeg mennesker som jeg snakker med. Materialer og farger er viktige. Hvis jeg møter ti personer som alle er kledd i rødt, kan det være noe. Moderne kunst og mat forteller også mye. Det jeg er redd for, er at globaliseringen skal gjøre at alt blir og ser likt ut.

- Bor du fremdeles i huset på 500 kvadratmeter utenfor Milano?

-  Vi har flyttet inn i en leilighet på 300 kvadratmeter som ligger inne i byen, men har også beholdt huset. Jeg liker ikke hjem som ser ut som utstillingsrom. Hos oss er det kaos og miks av ulike stiler. Klassiske, originale objekter som bordet «Tulip» til Saarinen, loungestolen til Eames, bord fra Alvar Aalto, stolen «Egget» til Arne Jacobsen og moderne kunst. Atmosfæren er det aller viktigste i et hjem, sierGiulio Cappellini.